Trekking in Nepal: dit moet je regelen en dit neem je mee!



Wat tof dat je gaat trekken in Nepal, omringd door de mooie Himalaya. Je hoeft geen topsporter te zijn, maar zorg wel voor een goede conditie. Het is niet niks, je gaat een flinke klim maken. Je knieën, kuiten en enkels worden flink belast. Lees je ook in over hoogteziekte en volg dit advies op om hoogteziekte te voorkomen. Ik heb mij keurig gehouden aan de basisregels en hierdoor heel prettig gelopen en genoten.


Op deze pagina vind je informatie over trekkingen in de Annapurna regio voor de periode oktober en november. Vanaf december is het kouder en heb je wellicht meer lagen kleding nodig.


Ik ga niet in op het gebruiken van een porter of een gids, omdat ik hier geen gebruik van heb gemaakt. Ben je fit, gezond en gebruik je je gezonde verstand? Dan kun je hier prima trekken zonder gids. Ga je helemaal alleen, probeer dan van te voren aansluiting te vinden bij anderen vanwege de veiligheid. Wat als je lelijk valt bijvoorbeeld? In dat geval is een gids misschien wel een overweging.


Ben je benieuwd naar mijn beleving en wat foto's voor de voorpret?

Kijk dan op deze pagina.


#1 Permits

Je hebt twee Permits nodig: een TIMS-card en een Annapurna Sanctuary Permit, samen 5000 Roepies. Let op, de prijzen kunnen toenemen. Dit zijn de prijzen van eind 2019.

De Permits regel je in Kathmandu of in Pokhara. Ik deed het in Pokhara en daar haal je deze permits bij het Nepal Tourism Board, 15 a 30 minuten lopen vanaf Pokhara Lakeside. Ga er vanuit dat het een uur in beslag neemt en ga voor 12.30 uur, want rond 13.30 uur sluit het Tourism Board voor de lunch. Controleer de actuele tijden voordat je gaat en voorkom een dichte deur.


Meenemen voor het aanvragen van de Permits: - 2 pasfoto's per persoon (kun je daar gratis laten maken of neem je mee van thuis)

- Paspoort

- Het geld voor de kosten in cash

- Het adres van je hotel in Pokhara, want deze moet je noteren

- De gegevens van je reisverzekering, ook deze moet je noteren

- Gegevens van een contactpersoon uit Nederland, in geval van nood


Goed om te weten:

Ga je meerdere trekkingen doen, zonder het gebied te verlaten? Dan heb je aan deze permits genoeg. Ga je tussendoor terug naar Pokhara en vervolgens een andere trekking doen in hetzelfde gebied, dan moet je opnieuw een TIMS en Annapurna Sanctuary Permit aanvragen.


#2 Water en snacks

Wil je niet bijdragen aan het plasticprobleem? Denk dan na over alternatieven. Het water uit de kraan onderweg is geen drinkwater. Je kunt bijvoorbeeld chloortabletten meenemen, een lifestraw (waterfilter) aanschaffen of een steripen.

Tijdens de hike gaan de prijzen van snacks e.d. aanzienlijk omhoog, dus mocht je reizen met een budget dan is het verstandig om vooraf snacks aan te schaffen in Pokhara. Tussen het ontbijt en de lunch ben je vaak wel toe aan wat suikers. Aan de start is een Snickers ongeveer 1 euro en wat hoger 3 euro. Maakt het je niet uit? Dan tref je onderweg genoeg winkels waar je snacks kunt aanschaffen. Daarnaast vind je af en toe heerlijke koffie en appeltaart. Hemels! Verdienen wij dat niet allemaal tijdens of na deze inzet? Ik reken het goed!


#3 Cashgeld en accommodatie


Pinnen is niet mogelijk gedurende de trek, ook kun je niet met een master- en visakaart betalen. Zorg daarom voor voldoende cash. (Loop je het hele circuit, dan tref je in Jomsom verschillende ATM’S).

Reserveren voor een accommodatie is absoluut niet nodig. Er zijn genoeg theehuizen met veel bedden. Voordat je ergens besluit te slapen is het verstandig om het matras te controleren. Bij een aantal theehuizen zijn ze erg dun, terwijl je bij de buren wellicht slaapt op een heerlijk dik en harder matras.

Bij het eerste theehuis weet je wellicht niet goed wat een goede prijs is en vertellen ze je waarschijnlijk dat 1000 Roepies per nacht de normale prijs is, maar dat ze jou een korting geven. Een korting die je niet mag vertellen aan de andere gasten. Een veel genoemde manier van onderhandelen. Wanneer je ontbijt en in de avond hier eet, is het slapen meestal gratis of kost het je 100 / 200 Roepies per nacht. Let op: dit is wanneer je zelfstandig trekt, zonder gids en porter. Deze maken het aanzienlijk duurder. Hoe hoger, hoe duurder geldt niet alleen voor snacks. Tijdens de Mardi Himal Hike moesten wij op Highcamp 750 Roepies betalen per nacht. Wij hebben wel altijd, met succes, onderhandeld over de prijs. 

De kosten voor het eten variëren tussen de 300 en 700 Roepies per maaltijd.  


#4 Welke tas is praktisch?

Neem een rugzak mee die niet aan je schouders hangt, maar die ook kan steunen op je heupen of rondom je middel. Ga voor een tas die jij fijn vindt zitten, want je draagt hem uren op je rug. Ik geef je geen advies voor een specifieke tas of merk, want het ene merk zit bij iemand wellicht als gegoten en is qua pasvorm voor de ander niet geschikt. Ga daarom naar de winkel, indien je er nog geen hebt, en laat je goed informeren en pas de tas.


#5 Wat gaat er mee op een trekking?

Je neemt zo min mogelijk mee, ook op een lange trek. Een handwas is zo gedaan en vanaf een uur of 17:00 uur hang je de was te drogen bij de houtkachel. Eenmaal terug in Pokhara of Kathmandu zijn er tal van mogelijkheden om de was te laten doen. De overige spullen die je meegenomen hebt laat je achter in de opslag van het hotel of het hostel. Dit wil je niet meesjouwen.  


Kleding


Naast wandelkleding heb je een een droge set kleding nodig. Deze trek je aan na het douchen, want je wandelkleding is vochtig en hierdoor koud.

Merinowool is een verstandige keuze, omdat het niet snel naar zweet ruikt. Thermoshirts ruiken sneller. Merinowool shirts hebben verschillende diktes. Ik had zelf genoeg aan 200, want lopen maakt je warm. Ook hier geldt: probeer verschillende merken, want wellicht jeukt dit type of een bepaald merk jou teveel. Ik had hier geen last van.


Het dragen van lagen is het geheim. In de ochtend is het fris, maar na 20 minuten wandelen ben je al een stuk warmer en kun je een laag verwijderen. Hoe hoger, hoe kouder. Kies voor lagen die makkelijk aan of uit te trekken zijn.

  • Wandelschoenen (die je al hebt ingelopen)

  • Extra paar veters

  • 1 T-shirt met korte mouwen (Merinowool)

  • 2 Shirts met lange mouwen (Merinowool)

  • 1 Hemd (Merinowool)

  • 1 Wandelbroek (of legging) met lange pijpen

  • 1 Wandelbroek met korte pijpen

  • 3 paar sokken (test vooraf welke prettig lopen in jouw schoenen, te dikke sokken kunnen blarenveroorzaken. Laat je informeren. Ook hier is Merinowool weer een prettige optie).

  • Slippers. Deze draag je tijdens het douchen en in de avonden: charmant met je droge sokken in je slippers. Wie wil dat nou niet?

  • Fleecevest of een fleecetrui.

  • Ademend regen- en windjack, niemand wil plakken van de hitte. Laat je weer adviseren.

  • Eventueel een pufferjacket (gewatteerde jas)

  • Poncho voor de heftige regenbuien, je weet maar nooit

  • Een hoes voor om je backpack (deze kun je omdoen in de stoffige bussen en tegen de regen).

  • Pyjama voor degene die het snel koud hebben

  • Ondergoed

  • Muts

  • Handschoenen

  • Buff tegen kou in het gezicht en / of tegen stof onderweg

  • Zonnebril


Elektronica

  • Een camera

  • Extra batterij en oplader

  • Wereldstekker

  • Hoofdlamp voor de hikes die starten in het donker, of voor een bezoek aan het toilet

  • Mobiel, oplader, oortjes om muziek te luisteren of een serie te kijken op je mobiel

  • E-book (lichter dan boeken meenemen)


Overig

  • Jouw toilletspullen. Overweeg een (shampoo)zeepbar. Dit is een mooie besparing op plastic en is minder zwaar dan een fles shampoo / douchegel

  • Waterfles of waterzak

  • Snacks

  • Wc-rol, want wc-papier is niet aanwezig op de toiletten

  • Sneldrogende handdoek

  • Lakenzak (Een slaapzak was in mijn geval niet nodig. Indien nodig beschikken de slaapplekken over extra dekens)

  • Een set kaarten voor tijdens het wachten op de lunch of voor in de avonduren. De lunch kan vaak een aardige tijd op zich laten wachten. Houd hier rekening mee.

  • Blarenpleisters

  • Pijnstillers

  • Zelf had ik (helaas) baat bij een crème met diclofenac, maar denk ook aan bijvoorbeeld tijgerbalsem

  • Zonnebrand

  • Lippenbalsem (met factor aan te raden)

  • Koortslippencrème. Veel mensen die drager zijn van het virus, krijgen last van een koortslip vanwege de zon, de wind en de kou

  • Vochtige doekjes, mocht je je niet kunnen douchen met (warm) water

  • Desinfecterende gel

  • DEET, wanneer je start zijn er nog muggen actief. Op grotere hoogte niet meer.


Houd altijd je eigen tempo aan en geniet van al het moois dat je gaat beleven!



Ben ik iets vergeten, mis je iets, heb je een overige vraag? Laat het mij hier weten.

Benieuwd hoe ik de hikes heb ervaren of op zoek naar inspiratie? Ontdek het hier!

Poonhill, mijn eerste trekking in Nepal

Het avontuurlijke Annapurna Circuit

Mardi Himal: wat een beloning!

© 2019  Geerke onatrip.nl, alle rechten voorbehouden.