De Mae Hong Son Loop in Thailand: Huur een scooter en geniet.

Wil je het noorden van Thailand beleven door meer van de dorpen en het leven in het noorden te zien? Huur dan een motor of een scooter en rijd de Mae Hong Son Loop of een gedeelte daarvan. Enkel de rit van Pai naar Chiang Mai is niet heel bijzonder, maar wel leuk vanwege de bochten. Wil je een mooie tocht, dan is de Mae Hong Son Loop rijden iets voor jou. Het is niet moeilijk en je hebt tal van mogelijkheden om te slapen onderweg. Hoeveel kilometer je rijdt per dag, dat is aan jou. Je kunt de loop namelijk makkelijk aanpassen aan jouw wensen. Of je nou vijf dagen hebt of zeven, kies voor deze toffe route. Benieuwd naar hoe ik het beleefd heb? Klik dan hier.

Waar je aan moet denken voordat je gaat:


#1 Rijbewijs

Voor deze tocht moet je in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs en een motorrijbewijs. Rijd je zonder motorrijbewijs, wat mogelijk is, dan riskeer je een boete wanneer je wordt aangehouden. 


#2 Een goede scooter

Kies voor kwaliteit en dus voor een zwaardere (125 CC) en goede scooter. Er zit veel verschil tussen de scooters. Of je een dag een scooter huurt in de stad of de bergen in gaat is een groot verschil. Aya travel wordt aangeraden op veel reisblogs, maar zelf heb ik een betere ervaring bij Bamboo Bikes in Chiang Mai. Deze scooters waren van veel betere kwaliteit. Dit is geen samenwerking, maar ik schrijf dit omdat ik wil dat jij een verstandige keuze maakt. Betaal liever meer voor kwaliteit, want het is in het belang van je eigen veiligheid. Reken hierbij op zo'n 200 a 250 Bath per scooter, per dag. Controleer het profiel van de banden. Hoewel de wegen goed lijken, zijn ze behoorlijk afgesleten en daardoor glad. Het hebben van een goed profiel is daarom van groot belang. Ik controleerde mijn profiel en ben voor vertrek nog van scooter gewisseld. Veiligheid voorop. Vraag om een mobiele houder, zodat je kunt navigeren. Is deze niet beschikbaar, dan kun je deze samen in Chiang Mai aanschaffen.


#3 Rijden op de scooter

Wanneer je al eerder hebt gereden in Azië of ervaring hebt met rijden op een scooter, dan zul je de Mae Hong Son Loop niet lastig vinden. Tijdens de Mae Hong Son Loop rijd je op stukken snelweg en door bergen met vele bochten. Het is belangrijk dat je ontspannen op de scooter zit en vertrouwen hebt in jezelf. Natuurlijk mag je het spannend vinden, maar zorg dan dat je eerst een dag of twee hebt geoefend op de weg. Angstig op de scooter zitten is gevaarlijk, overweeg dan om de route niet te rijden. Houd je spiegels goed in de gaten en rijd achter elkaar. Je rijdt nooit pal achter elkaar. Houd voldoende afstand en wanneer de een meer rechts rijdt op rechte stukken, dan rijdt de ander meer links. Zo rijd je namelijk nooit in een rechte lijn achter elkaar en creëer je overzicht en veiligheid. Volg je eigen tempo. Gaat de ander sneller en merk jij dat jij hierdoor minder controle hebt? De ander wacht wel. Maak hier afspraken over. Je eigen veiligheid is belangrijk en die heb je meer onder controle als jij je eigen rijstijl volgt. Hoogmoed komt na de val. 


Wanneer je zelf goed rijdt zijn er altijd nog de medeweggebruikers. Rijd met vertrouwen en maak jezelf breed. Neem de ruimte in op de weg. Rijd links wanneer er weggebruikers zijn die je willen inhalen. Ik reed links, liet mijn gas los en gebaarde richting de auto's dat ik ze had gezien en dat zij konden passeren. Laat je niet opjagen, mijn ervaring is dat ze wachten. Op een recht en veilig stuk kun je auto's laten passeren. Ben je sneller dan je reismaat, wacht dan af en toe op een veilig stuk. Het is prettig en wel zo gezellig om elkaar in het vizier te houden.


#4 Kleding

Op een motor draag je altijd beschermende kleding en dat is op een scooter ook wijsheid, al zul je die niet bij je hebben tijdens het backpacken. Rijd daarom extra voorzichtig. Wanneer je valt kun je je akelig schaven bij 40 a 60 kilometer per uur. Ga niet harder dan 60 km/u, dat is nergens voor nodig.

Hoewel het warm of zelfs heet is buiten, kun je op de scooter aardig wat wind vangen. Zorg daarom dat je een trui of een vest binnen handbereik hebt.


#5 Tanken

Vraag van te voren welke benzine er in de scooter moet, het staat niet altijd op de tankdop. Vertrek altijd met een volle tank, want waarschijnlijk bevindt de tankdop zich onder het zadel waar de backpack op is bevestigd. Deze eraf halen is niet moeilijk, maar wel zonde als je net pas van start bent gegaan. Een liter kost bij een tankstation ruim genomen 28 bath per liter en langs de weg in flessen 40 bath per liter. Er zijn genoeg mogelijkheden, maar wacht nooit tot de scooter reserve aangeeft.

Je bent er klaar voor!

Leuke stops voor onderweg

Een kant en klare route geef ik je niet. Het rijden zelf is al een mooie belevenis. De een houdt van grotten, watervallen en de ander van tempels. Op een scooter rijden vraagt meer energie dan een roadtrip met de auto, dus je kunt niet alles. Geniet van alleen al het rijden en de omgeving. Neem voldoende pauze en wanneer de vermoeidheid toeneemt zoek je een slaapplaats. Op maps.me staan de watervallen aangegeven. Ik geef deze volgorde aan, omdat de laatste dag de mooiste dag is en die bewaar ik zelf het liefste tot het laatste moment. 


Natuurlijk kun je de route ook andersom afleggen.

Omgeving Doi Inthanon National Park De reis start in Chang Mai. Via de 108 (Hang Dong Road) is het mooi om richting het Doi Inthanon National Park te rijden. Doi Inthanon is de hoogste berg van Thailand. Je hoeft geen entree te betalen wanneer je de weg door het park gebruikt als doorreis. Er zijn twee controle posten. Geef hier aan dat je onderweg bent naar de volgende plaatsen, Ban San of Mae Chaem. Wil je wel de Doi Inthanon bezoeken, reken dan op ongeveer 200 bath per persoon aan entree. Met de scooter rijd je tot bijna bovenaan deze bergtop en loop je het laatste stuk. Rondom deze berg kun je twee trekkingen doen: de Ang Ka Trail en de Kew Mae Pan Nature Trail. Beide staan op maps.me, maar de Kew Mae Pan Nature Trail kan alleen met een gids gelopen worden.

Heb je het park bezocht, dan is het tijd om een accommodatie te zoeken. Voldoende rust is belangrijk, dus rijd niet tot je niet meer verder kan. Gebruik je het park als route, maar stap je niet af? Dan kun je rondom Mae Chaem een accommodatie vinden.

Tip: gebruik een site als booking.com om een accommodatie te vinden, navigeer naar de locatie en boek bij de local zelf.

Rijden naar Mae Hong Son

Het is een flinke rit richting Mae Hong Son, maar de omgeving wordt steeds mooier. Gebruik deze dag als tour-dag met voldoende stops en ga pas de volgende dag de omgeving van Mae Hong bezoeken. Ik en mijn reisvrienden boekte de eerste nacht in een guesthouse en de volgende dag in een luxe accommodatie met zwembad. Een echte aanrader. Zo kun je vroeg in de ochtend de omgeving van Mae Hong Son verkennen en in de middag of aan het einde van de middag heerlijk aan een zwembad liggen. 


De Su Tong Pae Bridge wordt ook wel de Bamboo Bridge genoemd. Het is een bamboe brug waarmee je een oversteek maakt over de rijstvelden. De brug start bij een tempel en je kunt aan de overkant leuk zitten en een drankje drinken.

In of net na het regenseizoen is het mooi om de Pha Suea Waterval te bezoeken, maar in het droogseizoen is er niet veel te zien. Wat ver weg voor de scooter (en je mooie zwembad) ligt op maximaal een uur rijden van de Bamboo Bridge: Ban Rak Thai (of Mae Aw), het Chineze theedorp dat grenst aan Myanmar. Gebruik blogs en tripadvisor om te bekijken of je daar naartoe wilt rijden.


Op naar Pai

Het meest toffe stuk van de route is die van Mae Hong Son naar Pai, over de weg 1095. Heerlijke bochten! Wil je een mooie lunchspot met uitzicht? Sla dan links af op de 1095 richting Ban Cha Bo (Ban Jabo op maps.me). Vervolgens rijd je terug naar de 1095. Een van de eerste restaurantjes heeft het mooiste uitzicht.

Over Pai zijn al vele blogs geschreven, dus wat je daar kunt beleven kun je goed vinden. Sla in ieder geval de dagelijkse nightmarket niet over. Pak je scooter, zonder navigatie en ontdek de straatjes, steegjes en de natuur rondom Pai!




Benieuwd naar de Mae Hong Son belevenis op de scooter? Lees het hier Meer Thailand Blogs? Bekijk ze hier.


Mis je iets in deze blog? Laat het mij gerust weten.

© 2019  Geerke onatrip.nl, alle rechten voorbehouden.